Veelgestelde vragen

  • Algemeen
    • Twee huisartsen; hoe werkt dat?

      In onze praktijk zijn twee huisartsen werkzaam, te weten E.H.T. van der Logt en K.G.J. Jansen.

      Het is zowel voor de patient als voor de huisarts het meest duidelijk om voor eenzelfde klacht bij eenzelfde huisarts te blijven. Dit voorkomt onduidelijkheid, herhaling en onverhoopte beleidswijzigingen. Uiteraard kunt u, als het niet kan wachten en de 'eigen' huisarts op dat moment afwezig is, ook bij de andere huisarts terecht. 

      Voor een nieuwe klacht kan u ook bij de andere huisarts terecht al komt het in de praktijk meestal voor dat een patient bij diezelfde huisarts blijft. 

      Mocht er om welke reden dan ook voorkeur zijn voor de ene of de andere huisarts, is dit altijd mogelijk. U kunt dit bij de assistente aangeven als u een afspraak maakt.

  • Praktijk gesloten
    • In welke gevallen moet ik, als de praktijk gesloten is, de waarnemend huisarts bellen?

      Indien uw eigen huisartsenpraktijk gesloten is, kunt u, voor alle zaken die niet kunnen wachten tot uw eigen huisarts weer terug is, de waarnemend huisarts bellen. U hoort wie de waarnemend arts is als u het reguliere praktijknummer belt. 

      Bij levensbedreigende spoed, belt u 112.

      Het gaat dus niet om: lang bestaande onveranderde klachten, verwijsbrieven, second opinions etc.

    • Waarom is de praktijk op dinsdag- en woensdagmiddag gesloten?

      Onze praktijk is op dinsdagmiddag gesloten; de praktijk van dr van de Veerdonk en dr Geuze op donderdagmiddag.

      Op dinsdagmiddag vanaf 12:30 wordt voor spoedeisende zaken die niet kunnen wachten tot de volgende ochtend waargenomen door dr van de Veerdonk en dr Geuze.

      Op woensdagmiddag in de even weken verzorgt onze praktijk de spoedzorg; in de oneven weken verzorgen dr van de Veerdonk en dr Geuze de spoedzorg voor onze patienten. 

      U kunt dus op alle middagen in het dorp terecht voor zaken die niet kunnen wachten tot uw eigen huisarts er weer is.

      Deze regeling bestaat al vele jaren (ingesteld door onze voorgangers) en is inmiddels bij een groot deel van de patienten bekend.

      Wij verwachten dat wij u met de bestaande openingstijden voldoende ruimte bieden om contact op te nemen:

      - Maandag, donderdag en vrijdag: 8:00-17:00

      - Dinsdag en woensdag: 8:00-12:30

       

      De dinsdag- en woensdagmiddag bieden ons ruimte voor zaken die moeilijk in te plannen zijn als de praktijk open is:

      • Het afhandelen van lopende zaken waar tijdens het spreekuur geen tijd voor was (zoals het maken van verwijsbrieven, telefonisch overleg met specialisten, etc)
      • Het afleggen van sociale visites waar op de dagen met een middagspreekuur (ma, do, vr) geen ruimte voor is maar welke wij wel heel belangrijk vinden (zoals het bezoeken van een patient die een dierbare verloren is, iemand die ernstig ziek is (geweest) of iemand die een grote operatie heeft ondergaan)
      • Administratie/ managementtaken
      • Nascholingen
      • Overleg werknemers

      Wij hopen op uw begrip.

  • Spreekuur
    • Hoe lang duurt een consult op het spreekuur?

      In principe wordt er voor een afspraak op het spreekuur 10 minuten ingepland. Indien U meer tijd nodig denkt te hebben, kunt U dit bij het maken van de afspraak aangeven bij de assistente.

    • Is er een inloopspreekuur?

      Nee. Wij werken alleen op afspraak. Daarmee hopen wij dat voor U de wachttijden beperkt kunnen blijven en voor ons de werkdruk beter verspreid blijft over de dag.

    • Iemand komt later binnen, maar wordt eerder geholpen. Hoe zit dat?
      Dit kan meerdere oorzaken hebben. 1) Het spoedeisende karakter van het probleem waarmee diegene komt. 2) De artsen werken op afspraak. Het kan zijn dat U ruim op tijd bent terwijl degene die voor U in de agenda gepland staat wat later binnen komt. 3) Het spreekuur van de arts waar U de afspraak hebt, loopt wat uit, terwijl de andere arts op tijd loopt.
    • Waarom vraagt de assistente naar de reden van de afspraak?

      Dit is enerzijds om het spoedeisende karakter te kunnen beoordelen. Anderzijds om in te schatten of er meer dan 10 minuten gereserveerd moeten worden op het spreekuur. Verder kan het ook zijn dat een bezoek aan het spreekuur niet nodig is maar dat de assistente U verder kan helpen. De assistentes zijn hiertoe opgeleid en ook zij hebben, net als de huisartsen, beroepsgeheim.

      Uiteraard kunt u aangeven wanneer u liever niet verteld waarvoor u het spreekuur wilt bezoeken. 

    • Afspraak maken/ afzeggen

      U kunt voor een afspraak bellen met onze assistente; zij zal dan vragen naar de reden. Mogelijk stelt de assistente alvast wat meer vragen over uw probleem. Op die manier is zij in staat om de urgentie te bepalen en voldoende tijd in te plannen. Uiteraard bent u niet verplicht om te vertellen waar het over gaat. Hierdoor kan de urgentie niet bepaald worden en kan het, bij drukte, zijn dat u onverhoopt later gezien wordt dan nodig. 

      Wanneer u onverhoopt verhinderd bent om een gemaakte afspraak na te komen, dan verwachten wij dat u de afspraak afzegt bij de assistente. De vrijgekomen plek kan dan door een andere patient benut worden.

      Indien u niet op afspraak verschijnt of de afspraak minder dan 24 uur tevoren afzegt, kan het zijn dat u een rekening wordt toegestuurd om de kosten van het geplande consult te vergoeden. Deze kosten kunnen niet worden verhaald op uw ziektekostenverzekeraar; u zult ze zelf moeten betalen.

  • Herhaalrecepten
    • Hoe kan ik een herhaalrecept bestellen?

      Voor het bestellen van herhaalrecepten zijn verschillende mogelijkheden:

      1 Via deze site. Hiertoe verwijs ik naar het tabblad "herhaalrecepten" op deze site.

      2 Telefonisch: in het keuzemenu toetst u de "2" waarna u uw naam, geboortedatum, het gewenste medicijn, de dosis en de hoeveelheid kunt inspreken. 

      3 Via de herhaalreceptenbrievenbus links van de ingang van de praktijk. Hier kunt u uw lege medicijndoosjes met duidelijk leesbaar etiket deponeren.

      4 Via de assistente: telefonisch of aan de balie.

      De sterke voorkeur gaat uit naar mogelijkheid 1, 2 of 3 aangezien de assistente daarmee het beste beschikbaar blijft voor alle andere hulpvragen en zij op rustigere momenten de herhaalreceptaanvragen kan verwerken. 

      In alle gevallen kunt u uw recepten in principe de volgende werkdag na 15:00 ophalen bij de apotheek. 

    • Waarom krijgt u bij de apotheek regelmatig andere doosjes?

      Om verschillende redenen kan het zijn dat u uw medicatie in wisselende verpakkingen ontvangt. Dit kan verwarrend zijn. De werking is echter hetzelfde dus u hoeft hier niet bezorgd over te zijn. Waarom medicatieverpakkingen wijzigen, leest u in deze folder. Mocht u toch nog vragen hebben, kunt u deze met uw huisarts of apotheker bespreken. 

       

Contact

Spoednummer 073-5512205 keuze 1
 

KGJ Jansen & EHT van der Logt

Schijndelseweg 15f
5271 BK Sint-Michielsgestel
Telefoon:
073-5512205
Receptenlijn:
073-5512205 keuze 2
Routebeschrijving >